امروزه بچه ها وقت زیادی برای بازی با iPad یا XBox One می گذارند ، ممکن است تعجب کنیم که افرادی زیر سی سال هستند که هنوز بازی های رومیزی انجام می دهند و از یک شب بازی دور میز لذت می برند. همه گروه های سنی می توانند از بازی های رومیزی مورد علاقه خود بهره مند شوند. لازم است کودکان نیزوقت خود را صرف بازی های دنیای واقعی کنند.بازی های رومیزی خوب نه تنها سرگرم کننده هستند ، بلکه در پرورش مهارت هایی که بچه ها در آینده به آن نیاز دارند ، کمک می کند. این مهارت ها باعث می شود که آنان،  بزرگسالانی شاد و خوش فکر باشند.

رفتار بر اساس قوانین بازی هنجارهای اخلاقی را تقویت می کند. به طور کلی کودکان بالای 6 سال، ایده بازی جوانمردانه را درک می کنند و می دانند که شکستن قوانین اشتباه است. در واقع بازی های رومیزی به کودکان فرصتی می دهد تا تصمیم بگیرند “کار درست را انجام دهند” و از قوانین پیروی کنند. اکثر بازی های ویدیویی راهی برای تقلب در دسترس ندارند و بازیکنان در موقعیت انتخاب بین درست و نادرست قرار نمی گیرند. اگرکسی با یک بانکدار نادرست مونوپولی بازی کرده باشد خیلی خوب می داند، یکپارچگی یک بازی فقط توسط بازیکنان حفظ می شود.

کودکان شش سال وکمتر، درکی از حس بازی جوانمردانه ندارند. از نظر آنها، احساس پیروزی بسیار مهمتر از دستیابی به تسلط است. این یک خطای اخلاقی نیست؛ این کودکان درموقعیت رشد مغزی و شخصیتی قرار دارند. برای این بچه ها، اقدام درست، آموزش دادن قوانین است تا به واسطه آن، خصوصاً در بازیهای شانسی، برنده شوند. با بزرگتر شدن بچه ها، والدین می توانند در شروع بازی از او بپرسند “آیا امروز طبق قوانین واقعی بازی می کنیم، یا این یک بازی با تقلب خواهد بود؟”

قوانین شناخته شده بازی های رومیزی، به کودکان کمک می کند تا یاد بگیرند که درمحدوه ها و مرزها بمانند. داشتن محدودیت به کودکان کمک می کند تا احساس امنیت کنند، به خصوص در دنیای پیچیده ای که ما در آن زندگی می کنیم. برای کودکانِ رقابتی، سخت است که هنگام بازنده شدن عصبانیت خود را کنترل کنند. تعامل اجتماعی موجود در  بازی رومیزی، کمک می کند تا اهمیت ماندن درمحدوده ها کاملا به کودکان تفهیم شود. به عنوان مثال ، همسالان ممکن است یک یا حتی دو بار خلق و خوی یک بازیکن را تحمل کنند. هنگامی که رفتارنامناسب به عنوان یک اتفاق منظم شناخته شد، به احتمال زیاد سایر کودکان از بازی با کودک که این رفتار رو مرتبا بروز می دهد، اجتناب کنند . این حلقه منفی بازخورد،  تأثیر عمل و رفتار ضد اجتماعی را نشان می دهد که نهایتا می تواند به رشد فردی منجر شود.

اکثر بازی های الکترونیکی برای توسعه هماهنگی چشم و دست عالی هستند. آنها در ایجاد مهارتهای حرکتی خوب  و لازم برای زندگی روزمره کمک زیادی نمی کنند. بازی های رومیزی می توانند به پیشرفت این مهارت کمک کنند. تمام بازی های رومیزی شامل جابجایی یک شی در دنیای فیزیکی است. معمولاً بازی ها دارای کارت ، تاس و نشانگر هستند که کودکان باید بتوانند آن را بردارند و از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل کنند. تسلط بر این توانایی یکی از اولین “پیروزی”ها است که کودکان کوچکتر می تواند در یک بازی تجربه کنند.

تقریباً تمام بازی های رومیزی و کارتی کودکان را به یادگیری تفکراستراتژیک می طلبد. تفکر استراتژیک فرایندی است که نحوه تفکر ، ارزیابی ، مشاهده و ایجاد آینده برای خود و دیگران را مشخص می کند. این یک ابزار ضروری برای زندگی به عنوان یک بزرگسال شاد و مثمر ثمر است.

بیشتر بازی های رومیزی به کودکان این امکان را می دهد که از قبل فکر کنند و تاثیری که حرکت فعلی بر آینده خواهد گذاشت را پیش بینی کنند. تسلط دراین مهارت برای بازی هایی مانند Chess و Go لازم است. با این حال ، حتی موارد مدرن تر مانند Monopoly هنگام تصمیم گیری نیاز به برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل “چه می شود اگر” دارد. به عنوان مثال ، ساخت خانه ها مستلزم تصمیم گیری در مورد این است که آیا پاداش اجاره بهای بالاتر در آینده برداشت پول نقد و احتمال رهن یا ورشکستگی نهایی را جبران می کند.

ما انسانها با توانایی ذاتی برای دنبال کردن دستورالعمل ها متولد نشده ایم بازی های رومیزی یکی از روش های آسان برای یادگیری کودکان در کنترل انگیزه ها و پیروی خودمختارانه از قوانین است.

یکی از مهارتهای اصلی که بازیهای رومیزی در رشد آن به کودکان کمک می کند،خودتنظیمی است. کودکان صبوری تا رسیدن نوبت بازی را تمرین کرده و یاد می گیرند که تا نوبت خود منتظربمانند و از قبل فکر کنند. با بسیاری از بازی های رومیزی ، به ویژه آنهایی که شامل اعداد هستند ، شماره و اعدا را یاد می گیرند. اما اینکه بتوانند این اعداد  را به فعالیتی که انجام می دهند ضمیمه کنند، به عملکرد بالاتری نیاز دارد . این  بستر در مورد بازی های رومیزی فراهم شده است.

به نقل از fractuslearning

برای دستیابی به لینک مطلب اینجا را کلیک کنید