از نهم تا چهاردهم آبان هفته‌ فرهنگی در شیراز

در میدان بتهوون، مکانی در حوالی خانه گوته در شهر وایمار، دو صندلی سنگی بر کتیبه‌ای با خطوط فارسی و نقوش ایرانی قرار گرفته‌اند. در وسط کتیبه غزلی از حافظ و در طرفین آن قطعه‌ای از دیوان شرقی-غربی گوته نوشته شده است. به زودی، از ۳۱ اکتبر تا ۵ نوامبر هفته‌ای فرهنگی در شیراز برگزار می‌شود تا هم‌زاد این یادمان در نزدیکی حافظیه کلنگ بخورد. مراسمی به پاس برادری گوته و حافظ و خواهرخواندگی شیراز و وایمار.

کتیبه غزل حافظ . شهر وایمار نزدیکی حانه گوته

                                  کتیبه غزل حافظ . شهر وایمار نزدیکی حانه گوته

یادمان حافظ و گوته در وایمار در سال ۲۰۰۰ رونمایی شد و شعر کتیبه انتخاب محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت ایران است. حال در شیراز، به جای غزل حافظ، چکامه‌ای از گوته بر کتیبه حک می‌شود. پیروزان محبوب که برای افتتاح این یادمان همراه فابیان رابش، هنرمند آلمانی به شیراز می‌رود، می‌گوید: «این بار قرار است شعر فارسی یادمان در یک پروسه گفتمانی با مردم و اهل فن انتخاب شود.»رونمایی از یادمان گوته – حافظ در شیراز مصادف خواهد بود با دویستمین سال انتشار دیوان شرقی-غربی. صندلی‌ها نماد دعوت به نشستن و گفت‌وگو هستند و درخت گوته پیش‌تر در شیراز کاشته شده است. یادمان وایمار در حمایت از ایده “گفت‌وگوی تمدن‌ها” ساخته شد و هدیه یونسکو به وایمار بود. طراح و سازنده این یادمان، فایبان رابش و ارنست تویس  هنرمندان آلمانی هستند.پس از برجام نیز در چارچوب پروژه دوستی ارفورت و همدان، هیاتی از آلمان به همدان، دزفول، شوش و شیراز سفر کرد. معاون شهردار، اعضای شورای شهر و شرکت خدمات شهری ارفورت (مرکز ایالت تورینگن) در حیاط مدرسه دخترانه “حضرت مریم” در دزفول، درخت اینگوی گوته را به عنوان نهال دوستی کاشتند. به پیشنهاد شهردار ارفورت که شهر “گفت‌وگوی ادیان” شناخته می‌شود، هیات آلمانی در شوش به مزار دانیال نبی رفت.

پیروزان محبوب، همراه و مشاور ایرانی هیات آلمانی می‌گوید “میان شهرداری ارفورت و همدان تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه‌هایی چون بازیافت پسماند، حمل و نقل، خدمات شهری و هفته‌های فرهنگی مبادله شده است .سه سال است میان شهرداری ارفورت و همدان علاوه حوزه‌های علمی و فنی، تفاهم‌نامه‌هایی برای برگزاری هفته‌های فرهنگی مبادله شده است، اما به دلایل مختلفی از جمله نگرش‌های سیاسی، گفتمان‌های مدنی کند و پیچیده شده‌اند. او ابراز امیدواری می‌کند که انگیزه و تلاش طرف ایرانی تقویت شود.”

منبع: دویچله وله