اگر بازی ها بازتابی از ارزش های ما به عنوان یک جامعه هستند و می توانند بر نحوه تفکر و عملکرد ما تأثیر بگذارند ، آیا می توانیم راه خود را به سمت دنیای بهتر بازی کنیم؟ ما در دوران طلایی بازی های رومیزی زندگی می کنیم. هر ساله هزاران بازی جدید منتشر و توسط میلیون ها نفر در سراسر جهان بازی می شوند. بازی های رومیزی ، پر از استراتژی و تنش هیجان انگیز هستند.مانند همه اشکال هنری و سرگرمی ، بازی ها اغلب بازتاب ارزش های ما به عنوان یک جامعه می باشند و آنها  می توانندبرچگونگی فکر کردن و عمل مان تأثیر بگذارند. اگر به بازی های Monopoly ، Risk یا Settlers of Catan ، محبوب ترین بازی های رومیزی نگاه کنید به نظر می رسد که بر پیروزی در جنگها ، بهره برداری از منابع و فریب دادن شخص دیگری متمرکز هستند.اما بسیاری از بازی ها در طول تاریخ در مورد تبدیل شدن جهان به مکانی بهتر ، از نقد سرمایه داری گرفته تا جنگ برای حقوق زنان ، بوده است.

مهمترین بازی رومیزی در مورد تغییرات اجتماعی ممکن است آن چیزی که انتظار دارید نباشد. در اوایل دهه 1900 ، یک فعال به نام الیزابت مگی بازی غافلگیرانه ای را ابداع کرد و آن را The Landlord’s Game نامید. بازی به یک تنش زیرزمینی تبدیل شد: خانواده ها و دانشجویان کالج ها نسخه های خود را تهیه ، آن را در مدارس و خانه ها ، پخش کردند. قصد مگی این بود که به بازیکنان “نمایش عملی سیستم فعلی تسخیر زمین با همه نتایج و پیامدهای معمول آن” را آموزش دهد. او معتقد بودبازی اش می تواند ذهن نسل بشر را تغییر دهد و نوشت: “بگذارید کودکان یک بار به وضوح بی عدالتی ناخوشایند سیستم کنونی زمین ما را ببینند و وقتی بزرگ شوند ، اگر مجاز به توسعه باشند، آن را ازبین ببرند.” امروز ، بازی The Landlord با نام Monopoly شناخته می شود. پس از چند دهه موفقیت زیر زمینی، سرانجام بازی توسط مردی به نام Charles Darrow از مگی به سرقت رفت. او بازی را از یک دوست یاد گرفت و شیفته آن شد. شروع به ساختن نسخه های شخصی خودش با ترفند هنر و بازاریابی کرد و با نام مونوپولی(یکی از چند نامی که مگی استفاده کرده بود) تبلیغ نمود.در سال 1935 بعد از اینکه برادران پارکر حقوق بازی را از Darrow خریداری کردند ، دریافتند که او مخترع واقعی بازی نبوده است، اما به فروش آن ادامه دادند. نسخه دزدیده شده بازی The Landlord به موفق ترین بازی تجاری رو میزی ، و Darrow به اولین میلیونر طراح بازی تبدیل شد. اگرچه سرانجام اصولی که مگی به بازی تزریق کرده بود محو شد. اما هنوز هم برخی از ارزش های او به طرز غافلگیرانه در مونوپولی زنده است.جالب توجه است که ارتباط زیاد بازی با آز و طمع باعث اعتراض به آن می شد، این همان درس بزرگی بود که مگی می حواست آموزش دهد:” پول هر چیزی را می بلعد”.

در اوایل دهه 1900، گروه حق رأی زنان معروف به اتحادیه اجتماعی و سیاسی زنان انگلیس بازی Suffragetto را توسعه دادند که روی صفحه ای شبیه به نسخه اصلاح شده شطرنج بازی می شد. در زمان تولید ، اتحادیه از عدم پیشرفت درمورد حقوق زنان و رویکرد ترس بسیاری از سازمان دهندگان، ناامید شده بودند. آنها موضع مبارزانه تری در پیش گرفتند. جامعه شناس Renee Shelby ، که فعالیت های بسیاری برای حفظ تاریخ بازی انجام داده است ، سازمان تولید کننده را اینگونه ، شرح می دهد:

سازمان WSPU در پاسخ به تاكتیك های صلح آمیز حرکت آرام گروه های دیگر حق رأی زنان ایجاد شد. آنها درگیر استراتژیهایی از جمله اشتغال ، تخریب اموال عمومی ، خود سوزی و اعتصاب غذا بودند. پاسخ مبتنی بر زور پلیس، WSPU را به ایجاد محافظان 30- زن برای محافظت از رهبران و اعضای خود هدایت کرد. Suffragetto ، برای گسترش ماموریت و تاکتیک های اتحادیه و همچنین جمع آوری بودجه از طرفداران اتحادیه از طریق فروش بازی طراحی شده است. در این بازی یک بازیکن نقش اتحادیه اجتماعی و سیاسی زنان انگلیس را تقلید می کند، در حالی که بازیکن دیگر در نقش پلیس می جنگد تا آن ها را متوقف کند. فرضیه بازی شبیه به شطرنج یا چکرز است ، به این ترتیب که هر بازیکن از یک انتهای صفحه شروع می کند و قطعات را برای گرفتن قطعات حریف مانور می دهد.

 Class Struggle،  بازی روی رومیزی است که معنای واقعی مبارزه را نشان می دهد . بازی برای نخستین بار در سال 1978 توسط  Bertell Ollman ، استاد سیاست دانشگاه نیویورک منتشر شد. هدف صریح آن ترویج نظرات مارکس بود که به اتفاق غافلگیرکننده تبدیل شد. در اوایل دهه 80 اواخر 70، پیش از چاپ بازی ، بیش از 230،000 نسخه از آن فروخته شد. با توجه به استانداردهای بازی های رومیزی موفقیت باور نکردنی است . در شروع هر دور ، بازیکنان تاس را می غلتانند تا مشخص کنند کارگر هستند یا سرمایه دار. کارگران می توانند با یکدیگر متحدشده، اتحادیه های صنفی تشکیل دهند و احزاب سیاسی خود را سازمان دهند. کارگران با ایجاد انقلاب و سرمایه داران با شروع جنگ هسته ای پیروز می شوند. شاید به نظر مسخره می رسد ، اما احتمالاً ماهیت زبانی بازی است که به محبوبیت آن منجر شده است. در یکی از کارت های بازی می خوانیم:” به همراه همکاران ، کارخانه خود را اشغال کرده و رئیس را در توالت حبس کنید. سرمایه داران 2 نوبت را در تاس از دست می دهند”. با این که بازی امروز به طور مرتب انجام نمی شود ، اما جلوه ای ماندگار از خودش به جا گذاشته است.

امروزه بازی های پیشرفته ای منتشر شده که می توانند جهان را بهتر کنند، ایجاد و انتشار بازی هایی که به موضوعات تحولات اجتماعی و اقتصادی می پردازند روند رو به رشدی دارد.بازی ایجاد یک اقتصاد جدید(Co-opoly)، بازی مردم و قدرت ، سازماندهی جامعه و عملگرایی(Rise Up)، مبارزه با فاشیسم(Space Cats Fight Fascism)، تاریخ مردم(Freedom)، جلوگیری از جنگ(Dawn of Peacemakers)، شکست استعمارگران(Spirit Island) نتیجه این روند هستند. جنبشِ مدرنِ ایجاد بازی هایی که منعکس و ترویج کننده ارزش های تحولات اجتماعی است رو به افزایش است ، اما بازیکنان بیشتری لازم دارند. با دوستان خود تماس بگیرید ، برخی از بازی ها را انتخاب و راه خود را به دنیای بهتر، بازی کنید.

  منبع: yesmagazine.org